Functioneren Flitsers.

Gisteren reed ik op de N272 van Elsendorp richting St Anthonis. Zoals iedereen weet staat daar een flitser die ALTIJD actief is. Menigeen is daar al gefopt met een bekeuring van een paar km te hard. Even niet opletten en HOPPA, weekje later al in de bus. Lang leve de moderne techniek.

Nu weet ik goed dat ie er staat en mijn Garmin piept ook nog vrolijk vergezeld door een dikke rode baan boven de kaart. Ik reed dan ook exact 78 km/u, volgens de GPS.

Toch flitste deze paal me 4 keer recht in mijn ogen. VIER keer! Ik weet dat deze dingen elke overtreding 2 keer flitsen dus zou ik 2 overtredingen gemaakt moeten hebben? Nu hebben motoren geen nummerplaten aan de voorkant dus de kans op een (onterechte) bon is zeer klein, maar toch …

In dit geval maakte ik dus geen enkele overtreding. Er was geen enkel ander voertuig in de buurt dus ook dat kan niet het probleem zijn geweest. Ik kan dus ook maar één conclusie trekken: deze paal functioneerde niet naar behoren.

Bij mij rijst de vraag hoe vaak dit voorkomt. Zijn er meer mensen die dit meemaken? Zeker weten dat je niet te hard rijd en toch geflitst worden? Hebben ze vervolgens een CJIBtje op de deurmat gekregen?

Of is er iets heel anders aan de hand? Worden deze palen voor meer doeleinden gebruikt? Wellicht verkeer monitoren? Belastingcontrole? Controle van schorsingen misschien? Dat is tenslotte vaak aan de orde sinds dit jaar.

Is dit een nieuwe “Big Brother”? Ik heb hier nog niks over gehoord maar dat zegt natuurlijk niks.

Zullen we het ooit weten? Zoals gezegd, geen nummerplaat aan de voorkant dus een briefje van de overheid zal niet volgen. Trouwens als dat wel komt en de paal blijkt niet goed te functioneren, hoe groot is dan mijn kans dat je gehoord wordt. Dat een bezwaar gehonoreerd wordt. Ik zit tenslotte alleen op de fiets en mijn enige getuige is de tracklog van mijn GPS.

Och, ik pis er maar weer eens tegenaan …

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.