Verkeersdoden

Vandaag viel mijn oog op een uitzending van “EenVandaag”. Een bijdrage over de toename van verkeersdoden. De vragen HOE dat kan en mogelijke oplossingen hiervoor.

De meest gruwelijke afbeeldingen en filmpjes van ( voornamelijk AUTO ongevallen) worden getoond en hierbij wordt aangegeven dat het aantal verkeersdoden gestegen is. Er wordt sterk de suggestie gewekt dat dus vooral het aantal dodelijke auto-ongevallen gestegen is.

Dit is echter pure stemmingmakerij en zou je behoorlijk NEPNIEWS kunnen noemen. Een kort onderzoekje op de site van CBS en “Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid” (SWOV) laten namelijk helemaal niet zoveel te raden over. Daar is duidelijk uit te halen in welke leeftijdsgroep en tussen welke verkeersdeelnemers de meeste doden vallen.

Allereerst stijgt het aantal doden in de leeftijd van 0 tot 60 jaar helemaal NIET. Het aantal verkeersdoden vanaf 60 jaar en ouder is 47%, bijna de helft! Als we kijken naar 70+ is het zelfs 34% van het totale aantal verkeersdoden.

Ook valt op dat 30% van de verkeersdoden vallen onder de deelnemersgroep fietsers. Van deze (bijna) 200 fietsers die zijn overleden in het verkeer is 73% 60 jaar of ouder en zelfs 54% is 70 jaar of ouder. Tenslotte is 28% van het aantal verkeersdoden onder fietsers 80 jaar of ouder.

Wist je trouwens dat sowieso de helft van het totale aantal verkeersdoden 60 jaar of ouder is? En dat zijn geen cijfers per gereden kilometer; dit zijn harde cijfers ongeacht de kilometers die worden afgelegd door deze leeftijdsgroep.

Het SWOV stelt in haar rapportage “Allereerst valt op dat het risico om te overlijden bij een verkeersongeval voor 75+’ers ongeveer vier maal zo hoog ligt als gemiddeld (alle leeftijden tezamen).“. 4 keer zo hoog oftewel 80% van het totale aantal doden per miljard gereden kilometers. 80% is 75 jaar of ouder!

Mijn conclusie, na het lezen van de CBS cijfers en SWOV rapportage is zeer helder: het probleem zit voornamelijk in de groep gepensioneerde fietsers. Wellicht, maar dat is invulling van mezelf, heeft het iets te maken met de drastische toename van fietsen met (electrische) trapondersteuning. Gaan deze fietsen niet veel te hard voor de afnemende reactiesnelheid van onze ouderen? Of is ook dat speculatie?

Mijn conclusie is echter wel heel helder: het aantal doden onder automobilisten onder 60 jaar is gewoon verder afgenomen dus er zijn géén maatregelen nodig voor deze groep. Waarom wordt dit dan wel gesuggereerd? Wat is het doel van dit NEPNIEUWS?

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.